mountaindreams.blogg.se

Chiafrön åt folket

Kategori: Träning

Jag har fått tag på tarahumarafolkets superfrö. Chia! Tarahumarafolket är en Mexicansk stam som anses vara världens bästa långdistanslöpare. En stor del av deras kost består av chiafrön. Ett superfrö som inehåller mycket aminosyror, mineraler och omega3. Inte som inde margarin som finns i butiken med tillsatt omega3 som är så lite och så förstört att margarinet snarare tillhör bland det farligaste vi äter. Nej det här fröet inehåller betydligt mer omega3 än lax. Jag har inte sett chiafrön i Sverige förut. Enligt försäljaren har det inte funnits så länge. Kanske ska det tas ur sortimentet av någon anledning som jag inte minns. Så mina vänner löp och köp.



Kommentarer

  • Sara L säger:

    Det finns chiafrön i princip alla hälsokoster. Men jag vill dock "varna" för att jag fick förhöjda kaliumvärden pga av dem ganska snabbt.

    2012-12-29 | 19:31:22
  • Robert Eriksson säger:

    Hur illa är det med förhöjt kalium?

    2012-12-29 | 20:47:29
    Bloggadress: http://mountaindreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här: