mountaindreams.blogg.se

Jag älskar isyxor!

Kategori: Äventyr

Jag älskar isyxor! Har 13 stycken. Mest älskar jag alpinyxor. De representerar alpinism för mig och är det mest visuella klätterhjälpmedlet. De för naturligtvis också tankarna mot glaciärer. En miljö som jag numera spenderar en hel del tid i, men som förut stod för något magiskt och äventyrligt. Bland alpinyxor så tycker jag mest om de som har träskaft. Jag äger fortfarande inte nogon riktig lättvikts-yxa. De kan visserligen fylla en funktion när man åker skidor. men som guide är det inte ovanligt att man gör ett spår med isyxan för kunderna att gå i. Eller att man hugger steg. Då vill man inte ha en alltför lätt yxa. Men det är klart. Som sammlare så kan jag nog motivera ett köp av en lättvikts-yxa.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: