mountaindreams.blogg.se

Isklätterutrustning

Kategori: Klättring

Jag tänkte beskriva vilken utrustning jag använder och varför.
Hjälm: Man får ofta is i huvudet när man klättrar is. De allra lättaste hjälmarna kan bli lite buckliga och skyddar lite sämre i nacken, men det är ändå en lätt hjälm jag kommer att använda mest.
Yxor: Jag klättrar med BD viper. Det är en yxa som fungerar både på flack och brant is, vilket kan vara bra som guide. jag har remmar när det är brant. Jag har både hammare och skovel, vilket är bra om turen får en mera alpin karaktär, eller att man vill hugga en hylla till en trött kund.
Rep: Oftast klättrar vi med något rep som påminner om Beal joker när vi guidar. Det beror på att man inte vill få ett pendelfall över en vass sten med en kund i ett rep. Om det inte finns en enda klippa så duger ett halvrep. Skor: När det är kallt använder jag La sportiva nepal evo. jag klättrar även alpint med den om det är kallt. Den funkar för mig och min fot.
Stegjärn: Jag har Petzl m10 monterade som monopoint. Det duger, men det är möjligen lite för tunga stegjärn. monopoint är inte nödvändigt. Kanske köper nya i vinter.
Skruvar: Jag har klättrat mest med BD skruvar. Gillar inte Petzl, men enligt ryktet kommer Petzl med bra skruvar i år. Har härt bra om Grivel också.
 
Jag kommer rapportera vad jag köper under vintern.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: