mountaindreams.blogg.se

Barfotalöpning

Kategori: Träning

Barmarksträningen inför skidsäsongen borde vara i full gång. Jag har dock känt av mina knän och har därför inte sprungit något. Löpning har inte fungerat speciellt bra för mig de senaste åren, men i år har det varit värre. När jag såg Christopher MCdougall på tv kände jag att jag skulle prova barfotalöpning. Han är författare till boken "Born to run". Teorin är att om man lär sig springa barfota så lockas man att sätta ned främre trampdynan före hälen. På så vis får man en bättre dämpning än med skor och man kan dessutom inte pronera (trampa snett). Jag köpte boken, läste boken och köpte fivefingers. Det är skor som är tunna som strumpor. I går sprang jag första passet. Hittills så verkar det fungera. Jag sprang otroligt långsamt och var väldigt noga med att landa på framfoten. Jag ska lära mig mer och träna mer, sedan får jag komma med en utvärdering.

Kommentarer

  • Morgan säger:

    Ska bli mycket spännande att se hur det går för dig med barfotamodellen.

    2012-11-25 | 20:17:50

Kommentera inlägget här: