mountaindreams.blogg.se

Kläder för klättring

Kategori: Klättring

För klippklättring eller inomhusklättring är det inte så mycket krångligare än att man ska kunna röra sig. Men för isklättring ,långa leder och alpinism, ställs högre krav på kläderna. 
 
ISKLÄTTRING: Jag är ingen stor användare av skalplagg, men vid isklättring kan det vara nödvändigt. det är inte ovanligt att det rinner vatten även fast det är riktigt kallt. Då vill man ha skalkläder. I fallet isklättring är det inte så viktigt att kläderna är lätta. Däremot ska rörelsefriheten naturligtvis vara bra. Som förstärkningsplagg gillar jag en jacka med primaloft-stoppning. Det tål mer fukt än dun och torkar snabbt. Mössan bör få platts under hjälmen så klart. handskar är det svåraste. Många par handskar är att rekomendera. Även dyra handskar blir blöta. När man står i butiken ska man testa om det är jobbigt att stänga handen. Om det är tungt att stänga handen utan yxor kommer det bli jobbigt i längden. Fundera även på om den kommer ha bra grepp när det är lite snö på materialet. jag trivs ganska bra med läderhandskar som är väl insmorda. För säkringsarbetet bör man ha ett par varmare handskar.
 
ALPINISM: När man klättrar alpint är det stor skillnad på temperatur beroende på höjd. Därför spenderar större delen av kläderna en stor del av tiden i ryggsäcken. kläder för alpinism ska därför vara extremt lätta. En tung jacka från klättermusen tex väger ett kilo. En riktigt lätt jacka väger kanske 200gram. dom fyller ungefär samma funktion. Men om man kan packa 800gram choklad och en jacka eller bara en jacka så har man större säkerhetsmarginal med den lätta jackan. Alpinism bygger på snabbhet. Jag har inte vattentätt skal på mig när jag alpinklättrar. Det använder jag som regnkläder. Därför ska det väga lite. I stället för softshell brukar jag använda en så kallad löparjacka. Regnbyxorna bör gå att ta på med skor och stegjärn på fötterna. Damasker är oftast nödvändigt att ha med. Även de spenderar ofta mycket tid i ryggsäcken. när man alpinklättrar är dun ett ganska bra alternativ i förstärkningsplagget. även här är det tunna handskar som används mest när man rör sig, men är det kallt ska naturligtvis ett par varmare handskar med.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: