mountaindreams.blogg.se

Arbetsmarknaden

Kategori: Utbildningen

Finns det jobb som bergsguide? Vad jobbar man med? Blir man rik? Är det värt att göra utbildningen?
det här är frågor som jag funderade över när jag skulle söka bergsguideutbildningen. Jag har inte svaren, men jag vet lite mer nu. Det finns jobb. Mycket jobb med skidåkning på vintern och innom klättring så är det huvudsakligen jobb inom alpinism i alperna som gäller. Det är stor variation på jobben, men dåligt med jobb på hösten.
Hur rik man blir eller inte blir det vet jag fortfarande inte. Det är ok betalt när man jobbar. Problemet är snarare att man reser mycket och
har lågsäsong på hösten.
Slutligen till frågan om det är värt att gå utbildningen. Det är nog den dyraste utbildning man kan gå i Sverige. man vet inte hur många år det kommer ta och det är hård press. Så man måste gilla klättring och
skidåkning. Men man måste också gilla att jobba med människor och att resa mycket. Gillar man allt det så är det värt allt slit.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: